Το Κυπριακό πιθανόν να έχει πλέον μπει στην τελευταία στροφή πριν από δραματικές ανακατατάξεις που είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα αλλάξουν τα μέχρι τώρα δεδομένα που γνωρίζαμε. Οι τούρκοι, πραγματικοί μαέστροι της διπλωματίας και της στρατηγικής, έχουν καταφέρει με πολύ έξυπνες κινήσεις να βρεθούν σε πλεονεκτικότατη θέση, και απλά περιμένουν να έλθει το πλήρωμα του χρόνου για να αποκομμίσουν τα οφέλη των προηγούμενων ενεργειών τους. Είναι σχεδόν σίγουρο ότι οι τούρκοι σε κάθε περίπτωση θα βγουν οφελειμένοι, με τους μοναδικούς χαμένους να είναι οι Ελληνοκύπριοι και η Ελληνική πλευρά. Για άλλη μια φορά, η Αγκυρα παραδίδει μαθήματα διπλωματίας στην Ελλάδα.
Το παρακάτω άρθρο είναι απο την εφημερίδα "Το Παρόν".
ΜΠΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΨΗΤΟ ΓΙΑ ΤΟ ΚΥΠΡΙΑΚΟ - ΤΙ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ ΧΡΙΣΤΟΦΙΑ
ΕΛΛΗΝΟΚΥΠΡΙΑΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΧΡΩΜΑ!!!
Με τη φόρμουλα του Προέδρου της Κύπρου, οι Ελληνοκύπριοι θα χάνουν την περιουσία τους πέντε χρόνια μετά τη λύση!
Φλερτάρει με τις τουρκικές θέσεις για το περιουσιακό ο κύπριος πρόεδρος Δημήτρης Χριστόφιας και επαναφέρει το Σχέδιο Ανάν σε χειρότερη έκδοση. πο αυτές τις συνθήκες μπορεί να αντιληφθεί κανείς που θα φτάσει ο λεγόμενος συμβιβασμός όταν η τουρκική πλευρά παραμένει ακλόνητη στις θέσεις της, και μάλιστα χωρίς κόστος.
ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ ΚΛΕΙΔΙΑ
Προτάσεις για το περιουσιακό έχουν καταθέσει και οι δύο πλευρές. Στο έγγραφο των προτάσεων της ελληνοκυπριακής πλευράς που κατέχει το "Παρόν", περιλαμβάνονται περίπλοκες εισηγήσεις, δυσμενείς για τους Ελληνοκύπριους, παρότι προέρχονται απο τον Χριστόφια. Συγκεκριμένα:
1. Τον πρώτο λόγο λόγο επι των περιουσιών θα τον έχει ο ελληνοκύπριος πρόσφυγας ως ο νόμιμος ιδιοκτήτηες, όμως μέσω των κριτηρίων η αρχή αλλοιώνεται και καταστρατηγείται, αφού υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες ο χρήστης (τουρκοκύπριος) έχει το ουσιαστικό πλεονέκτημα να αποφασίσει εάν και πότε θα εγκαταλείψει το ελληνοκυπριακό ακίνητο που βρίσκεται στο βορρά, είτε αυτό είναι κατοικία, είτε χώρος εργασίας.
2. Εάν ο ελληνοκύπριος ιδιοκτήτης δεν ενδιαφερθεί, δύο έτη μετά την λύση χάνει το δικαίωμα αποκατάστασης της περιουσίας του, ενώ πέντε έτη μετά τη λύση, χάνει και τα δικαιώματα ιδιοκτησίας και αποζημίωσης.
3. Κάθε νόμιμος ιδιοκτήτης δικαιούται αμέσως αποκατάσταση της περιουσίας του, εάν αυτή περιορίζεται στα 7500 τετραγωνικά μέτρα. Εάν όμως η περιουσία αυτή δεν επίμπτει στα κριτήρια αποκατάστασης, τότε δεν πρόκειται να του αποδωθεί, αλλά θα λάβει ως αντιστάθμισμα περιουσία ίσης αξίας στο ίδιο "κρατίδιο" ή αποζημίωση ή άλλες επιλογές, οι οποίες θα μπορούν να προβλέπονται απο την λύση και τους νόμους. Εάν δε, η περιουσία επερνά το πλαφόν των 7500 τετρ. μέτρων, τότε εισέρχονται ειδικά κριτήρια στον χειρισμό της περιουσίας, όπως και στο χρονικό διάστημα αποκαταστασής της. Απο την άλλη τίθεται το εξής ερώτημα: Ποιός θα εγγυηθεί αυτόν τον μηχανισμό και ότι αυτός δεν θα δυσλειτουργεί προκειμένου να αναγκάζονται οι ελληνοκύπριοι σε ανταλλαγή περιουσιών ή στη διεκδίκηση αποζημίωσης;;
4. Στην περίπτωση που η περιουσία, και ειδικότερα μια οικία ή ένα άλλο υποστατικό, βρίσκονται στην κατοχή εποίκου ή τουρκοκυπρίου, ο κάτοχος ονομάζεται χρήστης και στην περίπτωση κατά την οποία ο ελληνοκύπριος θελήσει πίσω το ακίνητο, τότε θα πρέπει να αναμένει να μετακινηθεί ο χρήστης και να μεταστεγαστεί σε άλλο κατάλληλο ακίνητο. Φαίνεται μάλιστα ότι ούτε η Επιτροπή Περιουσιών, η οποία θα είναι υπεύθυνη για τη ρύθμιση του θέματος, ούτε το δευτεροβάθμιο όργανό της θα μπορούν να επέμβουν προκειμένου να αναγκάσουν τον χρήστη να εγκαταλείψει το ακίνητο, εάν αυτός κωλυσιεργεί. Οι θέσεις αυτές συνιστούν παραλλαγές του Σχεδίου Ανάν και στην ουσία προσεγγίζουν τις τουρκικές αξιώσεις, βάσει των οποίων τον πρώτο λόγο τον έχει τελικά ο χρήστης και όχι ο νόμιμος ιδιοκτήτης. Στην ουσία, η συνταγή αυτή θα αναγκάζει τον Ελληνοκύπριο να ζητά αποζημίωση και να εγκαταλείπει την περιουσία του στα χέρια του τούρκου εποίκου. Το ζητούμενο είναι πως, πότε και αν θα αποζημιωθεί. Η παραμονή όμως της ακίνητης περιουσίας στον τουρκοκύπριο ή στον έποικο οδηγεί στην τουρκική θέση ότι το τουρκικό στοιχείο θα πρέπει να έχει πλειοψηφία πληθυσμού και γης στον βορρά.
5. Στην περίπτωση που οι τουρκοκύπριοι ή οι έποικοι έχουν οικοδομήσει επι ελληνοκυπριακού κτιρίου, μιας απο τις επιλογές του ελληνοκυπρίου ιδιοκτήτη είναι να αποζημιωθεί με μετοχές!
6. Εάν η οικία ή το κτίριο χρησιμοποιείται για σκοπούς βιοπορισμού, ο τουρκοκύπριος ή ο έποικος χρήστης δεν το εγκαταλείπει, παρά μόνο εάν αποζημιωθεί η εάν εξευρεθεί για λογαριασμό του ίσης σημασίας κατοικία ή χώρος εργασίας.
7. Ο Ελληνοκύπριος θα έχει το πλεονέκτημα να επιλέγει πρώτος πως θα διαχειριστεί την περιουσία του εάν ήταν μεγαλύτερος των 10 ετών το 1974. Η θέση αυτή στηρίζεται σε αρνητική απόφαση για τους ελληνοκύπριους, εκδοθείσα πρόσφατα απο το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίων Δικαιωμάτων. Η απόφαση αφορά στους ασθενείς ψυχολογικούς δεσμούς που είχαν με την πατρώα γη όσοι το 1974 ήταν παιδιά. Κατοχυρώνει όμως το δικαίωμα της ιδιοκτησίας και της κληρονομικότητας.
ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΓΕΥΣΗ
Ειδικά η θέση για την απώλεια της περιουσίας των ελληνοκυπρίων εάν δεν ενδιαφερθούν για αυτήν εντός πέντε ετών μετά τη λύση, καθώς και το σύνολο των προτάσεων της ελληνοκυπριακής πλευράς, προσεγγίζουν και διευκολύνουν την τουρκική αντίληψη, όπως αυτή έχει ήδη κατατεθεί στις συνομιλίες, στη λογική ότι στον βορρά οι τουρκοκύπριοι θα έχουν πλειοψηφία επί του εδάφους και επί του πληθυσμού. Για αυτό η τουρκική πλευρά υποστηρίζει ότι τον πρώτο λόγο πρέπει να τον έχουν οι υφιστάμενοι κάτοχοι των περιουσιών, είτε αυτοί είναι τουρκοκύπριοι, είτε έποικοι. Ταυτόχρονα, η τουρκική πλευρά υποστηρίζει την ανταλλαγή των πληθυσμών και των αποζημιώσεων, ώστε να επιτευχθεί αυτή η πλειοψηφία. Πρακτικά ομιλούντες, οι τούρκοι εισηγούνται να αξοποιηθούν για σκοπούς κάλυψης των αποζημιώσεων οι περιουσίες της Εκκλησίας και του ΕΒΚΑΦ, του αντίστοιχου δηλαδή μουσουλμανικού θρησκευτικού ιδρύματος που με βάση το Σύνταγμα του '60 διαχειρίζεται και έχει την ιδιοκτησία των θρησκευτικών περιουσιών των τουρκοκυπρίων.
ΟΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΗΕ
Πρόταση όμως υπάρχει και απο τα Ηνωμένα Έθνη, τα οποία εισηγούνται να γίνουν επενδύσεις επι των παραλιακών κυρίως τουρκοκυπριακών περιουσιών που βρίσκονται στις ελεύθερες περιοχές, όπως σε Λεμεσό, Λάρνακα και Πάφο, προκειμένου να εξευρεθούν επιπρόσθετα χρήματα που θα διατεθούν στα ταμεία των αποζημιώσεων. Γενικά, το κλίμα στις συνομιλίες μαρτυρεί εκ' των εγγράφων που κατατίθενται ότι στην καλύτερη περίπτωση θα προκύψει μια λύση όμοια και χειρότερη απο εκείνη που προέβλεπε το Σχέδιο Ανάν.
ΤΟ ΠΑΚΕΤΟ ΤΟΥ ΚΥΠΡΙΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ
Το πακέτο του προέδρου για την επιτάχυνση των συνομιλιών είναι μεν ζωντανό, αλλά ο ΓΓ του ΟΗΕ Μπαν Κι Μουν του βάζει τουρκικές πινελιές. Ο κ. Μπαν, σε επι του θέματος επιστολή του προς τον Χριστόφια, φαίνεται ότι:
α) Υιοθετεί την τουρκική θέση ότι η επιστροφή της πόλης της Αμμοχώστου στους νόμιμους κατοίκους της θα γίνει στο πλαίσιο των συνομιλιών και της λύσης. Αρνείται να μπει στην ουσία και στις δεσμεύσεις και υποχρεώσεις της τουρκίας για επιστροφή της πόλης, όπως καθορίζουν οι Συμφωνίες Κορυφής του '79 και τα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας. Η οποιαδήποτε άλλη διαδικασία θα πρέπει να εξευρεθεί εντός των συνομιλιών, οπότε είναι θέμα των εμπλεκομένων μερών.
β) Θεωρεί ότι η σύνδεση του εδαφικού με το περιουσιακό και το ζήτημα των εποίκων είναι θέματα που αφορούν τους ηγέτες των δύο κοινοτήτων και ότι οι ενότητες αυτές θα διευθετηθούν στο πλαίσιο των συνομιλιών. Δεν παίρνει όμως θέση επι της εισήγησης του προέδρου.
γ) Αφήνει ανοικτό το θέμα της διεθνούς διάσκεψης, όπως είναι φυσιολογικό, αλλά δεν ταυτίζεται ούτε κλείνει την πόρτα στην πρόταση Χριστόφια.
Με βάση πάντως τις τουρκικές θέσει, οι οποίες είναι γνωστές τόσο στα Ηνωμένα Έθνη όσο και στην ΕΕ, η Άγκυρα δεν συγκινείται απο τα νέα "δώρα" του προέδρου. Ότι δηλαδή είναι έτοιμος να επιτρέψει το άνοιγμα παγωμένων τουρκικών κεφαλαίων εάν αρχίσει η διαδικασία επιστροφής της πόλης της Αμμοχώστου. Γιατί;; Διότι οι τούρκοι γνωρίζουν ότι:
1.Η Κυπριακή κυβέρνηση δεν μπορεί να επηρεάσει την τουρκική ενταξιακή πορεία
2. Ούτως ή αλλώς τα τουρκικά ενταξιακά κεφάλαια παραμένουν παγωμένα, αφενός γιατί η ίδια η Άγκυρα αδυνατεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της προς την ΕΕ, και αφετέρου γιατί αυτό επιβάλλει η εξυπηρέτηση των συμφερόντων άλλων κρατών, όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Αυστρία.
Εφόσον οι τούρκοι δεν έχουν κόστος, ειδικώς εντός της ΕΕ, ουδόλως γίνονται διαλακτικότεροι. Δεν υποχωρούν. Προχωρούν. Και χρησιμοποιούν την "ποντιοπιλατική" στάση του ΟΗΕ για να εκβιάσουν ότι εάν ως το τέλος του έτους δεν υπογράψουμε την συνθηκολόγηση, θα θεωρηθούμε υπεύθυνοι για την αδυναμία εξεύρεσης λύσης. Ως εκ' τούτου, σχεδιάζουν να προχωρήσουν σε βήματα αναγνώρισης του ψευδοκράτους, προσδοκώντας ότι θα έχουν ως διπλωματικά εργαλεία την έκθεση του ΓΓ του ΟΗΕ, η οποία θα εκδοθεί τον προσεχή Νοέμβριο, και τον κανονισμό για το "απευθείας εμπόριο". Με άλλο λόγια, η Άγκυρα όχι μόνο εξουδετερώνει τα δικά μας διπλωματικά και νομικά όπλα για δημοκρατική και βιώσιμη λύση, αλλά ταυτόχρονα φιλοδοξεί να τα στρέψει σε βάρος μας. Και να τα χρησιμοποιήσει για να μας δώσουν αυτά, δηλαδή τα "όπλα" του ΟΗΕ και της ΕΕ, αντί της Άγκυρας την χαριστική βολή!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου